It is all about expectations en de mediator
Iedere afspraak die niet wordt nagekomen is een deukje in ons vertrouwen en een bouwsteen van een conflict.
Iedere verwachting die niet uitkomt is een deuk in ons vertrouwen en de basis van een conflict.
Er is een conflict. Het vertrouwen is weg. Wat kan de mediator?
Vertrouwen hebben we van nature.
We hebben het ook nodig om ons veilig te voelenin de wereld.
Van alle onderzoek dat er de afgelopen jaren is gedaan naar vertrouwen is de algemene opvatting dat we in een relatie starten met een basisvertrouwen en dat het nakomen van onderlinge afspraken het wederzijds vertrouwen vergroot. Gebeurt dat niet dan vermindert het vertrouwen en ontstaan er conflicten.
Type afspraken
Ze waren met veel enthousiasme en vertrouwen met elkaar begonnen in het nieuwe MT. Na een tijdje ontstaat er tussen twee van de MT-leden een probleem. De sfeer wordt gespannen, er is over en weer kritiek en een van de twee reageert niet meer als er een discussie wordt gevoerd. Er is een conflict ontstaan dat gevolgen begint te krijgen voor de sfeer en samenwerking in het MT. De twee vertrouwen elkaar steeds minder.
Achteraf was het simpel. Ze hebben een heel verschillende stijl. Houdt de ene van weloverwogen dialogen waarin je elkaars standpunten probeert te begrijpen om daarna tot een afgewogen oordeel te komen; de ander houdt van de discussie, van het overtuigen en zo snel mogelijk een besluit nemen om aan de slag te kunnen gaan.
De een begreep niet dat de ander lekker doordiscussieerde en hem geen ruimte gaf om zijn visie in te brengen ( respectloos en lekker makkelijk). De ander begreep niet waarom de een niets inbracht en geen poging leek te doen om een standpunt in te nemen (lekker makkelijk en respectloos).
Ze zochten met elkaar naar de oorzaak van hun wantrouwen en concludeerden dat hun verwachtingen t.o.v. elkaar keer op keer niet uitgekomen waren. Verwachtingen over de omgang met elkaar en hun ideeën daarover waarvan ze vonden dat een ieder zich zou moeten houden en die de ander met voeten had getreden.
Er zijn verschillende soorten afspraken. De afspraken die tot de meeste problemen leiden zijn verwachtingen. Verwachtingen zijn ook afspraken, maar je maakt ze onbewust en eenzijdig zonder daar de ander in te betrekken. Verwachtingen gaan over wat je vind dat een ander zou moeten doen, bijv. dat je elkaar groet als je elkaar tegenkomt en een praatje maakt (want zo ga je als collega’s met elkaar om …. ). Onze verwachtingen zijn sterk gekoppeld aan onze waarden en normen.
Vaak kennen we onze eigen en elkaars verwachtingen niet goed. We gaan er stilzwijgend van uit dat de ander hetzelfde belangrijk vindt als wij. Daar zit vaak een blinde vlek.
Dat is een gebied dat in mediations wordt verkend om tot wederzijds begrip te komen en vertrouwen weer op te bouwen.
In mediation spreek je met elkaar uit wat belangrijk voor je is zodat je kunt afspreken hoe je daar met elkaar naar handelt. Dat vormt de basis voor hernieuwd vertrouwen. Als de ander de afspraken daarover nakomt groeit het vertrouwen en wordt de samenwerking hersteld.
It is all about expectations.